Totalul afișărilor de pagină

Faceți căutări pe acest blog

joi, 17 septembrie 2015

Moldovenii sub teroarea Existenţialismului



Noi, oamenii, ne temem. Ne t-e-m-e-m permanent! Frica de moarte a fost companionul nostru intim dintotdeauna. Ne-am asociat în grupuri (turme) ca să ne diminuăm frica de a fi mâncaţi de animale răpitoare, am inventat agricultura ca să nu ne mai temem că vom muri de foame, am inventat medicina ca să ne amânăm sfârşitul, ca să murim când vom fi mai pregătiţi, iar corpul îmbătrânit şi neputincios nu va mai fi în stare să ne procure plăcerea de a trăi. Când vom fi aflat totul despre această viaţă şi această lume, vom fi atât de plictisiţi şi obosiţi, încât vom aştepta moartea ca pe o izbăvire. Între timp ne vom fi făcut copii care vor păstra şi retransmite codul nostru genetic care este un pattern şi, sperăm mult, că vor prelua şi patternul nostru ideatic, modul nostru de gândire şi comportament pe care noi îl considerăm bun. Cine va recunoaşte că el nu are un comportament bun? Chiar şi criminalii nu se consideră vinovaţi şi întotdeauna au de-a gata explicaţia de ce au ajuns până la aşa stare de „evoluţie”. Deci, nu vom muri de tot: jumătate din gene şi multe din ideile noastre vor rămâne.

Dacă e s-o luam după Darwin, apoi am devenit specia supremă pe Terra pentru că suntem cei mai deştepţi. Iniţial, noi, oamenii, nu am dorit să fim cea mai deşteaptă specie. Ca şi celelalte specii şi ca şi majoritatea indivizilor din specia noastră, oamenii erau mulţumiţi cu această soluţie la inevitabilitatea morţii: să reuşim să ne transmitem cât mai repede genele progeniturilor şi, de dorit, cât mai multor progenituri.

Am devenit deştepţi din necesitate: nu ne puteam apăra de atacurile naturii decât în grup, iar grupul – fiind organism, fiind sistem – nu poate să nu-şi dezvolte capacitatea de comunicare internă, deci să inventeze limbajul, apoi limba, or, ce este altceva limba decât materializarea gândurilor şi ideilor. Dar odată ce am început să generăm idei pentru a vâna mai bine, pentru a ne procura hrana mai uşor, am declanşat un proces de procreare a gândurilor de nestăvilit şi am observat că putem genera cu mult mai multe idei decât cele strict necesare pentru apărarea de răpitori şi obţinerea hranei. Am început să avem nevoie să ne organizăm haosul acesta de roiuri de gânduri din mintea noastră. Am folosit acest tumult ideatic pentru a încerca să explicăm natura şi aceeaşi moarte şi astfel am purces la elaborarea religiei. Aici procesul de transformare a omului din animal a luat sfârşit. Nu pentru toţi însă: majoritatea din cele 7 miliarde de oameni cât sunt acum pe Terra (sau am ajuns deja la 8 miliarde) continuă să realizeze patternul moştenit de la animale: îşi transmit genele, îşi dobândesc hrana şi îşi construiesc (fac reparaţie în) peşteri, numite acum case sau apartamente.

Religia nu ar fi religie dacă nu ar avea răspunsuri (dogmatice) la tot felul de frământări euristice şi la tot fel de angoase pe care mintea aceasta a noastră ni le furnizează redundant şi mereu. La început am desemnat câte un zeu pentru orice fenomen al naturii şi pentru orice trebuinţă în viaţă. Chinezii au şi până în prezent un zeu al examenelor căruia – fireşte – îi aduc ofrande. Le-am făcut temple şi le-am pus statuile acolo că să fie gospodăreşte şi tocmai când am considerat că am scos-o la capăt şi cu aceasta, a venit unul Avraam şi a spus: „Sunteţi toţi nişte imbecili. Imposibil să fie mulţi zei! Există doar un singur zeu!” Enunţul nu rămas neobservat, ci a condus la apariţia a tocmai trei religii monoteiste.

Aproximativ o mie de ani mai târziu, cu 500 de ani înainte de Era Noastră, Buddha a mers şi mai departe: el în genere a anulat orice fel de divinitate şi a decretat comportamentul etic pentru a nu fi nevoit să te reîncarnezi de atâtea ori în câini sau gâze şi să pui odată capăt procesului de renaşteri dizolvându-ţi sufletul în Marele Spirit Universal. Inerentă inconştientului uman această dorinţă de a-ţi ucide tatăl-zeu: această prezenţă care îţi restricţionează impulsiunile.

Grecii antici nu au riscat să ucidă divinităţile: ei le-au făcut albie de porci, atribuindu-le cele mai animalice porniri cum ar mânia, răzbunarea şi adulterul, au realizat apoi că dacă ar avea nevoie caii de zei, atunci şi i-ar fi imaginat cu corpuri de cai. La fel şi boii. Dar nu au putut să se debaraseze de scânteia spirituală intrinsecă sufletului uman - conştiinţa - , şi au inventat filosofia. Ca paliativ. Socrate, Platon şi Aristotel au disecat cerul de pământ, fizica de metafizică şi lucrurile iar păreau puse gospodăreşte la punct, dar tocmai atunci Tâmplarul din Nazareth a decis (i-a venit timpul?) să demonstreze că cele nouă lumi pot fi combinate. A murit şi a înviat. Pentru totdeauna. „Iată un Zeu cu adevărat virtuos!” au exclamat grecii şi, pentru că nu puteau renunţa cu uşurinţă la bagajul uriaş de elaborări filosofice anterioare, au inventat creştinismul ortodox.

O mie de ani mai târziu, cu schisma în lumea creştină realizată, cu cruciadele în plină desfăşurare, teologii catolici au decis că este prea mult Platon în creştinism şi prea puţin Aristotel. Au inventat scolastica pentru propagarea dogmelor, purgatoriul şi indulgenţele – pentru a atenua eterna angoasă umană. Aproximativ jumătate de mileniu mai târziu a venit Luther şi a afirmat: „Sunteţi toţi nişte imbecili! Nu există purgatoriu, pentru că nu este menţionat în Sola Scriptura şi nu-ţi poţi asigura un trai decent în Paradis, procurându-l cu bani!”

Aproximativ jumătate de secol mai târziu a venit Soren Kierkegaard şi a enunţat: „Imposibil să fii sigur că ai o relaţie bună cu Dumnezeu, dacă doar mergi duminica să asculţi predici protestante la biserică. Relaţia cu Dumnezeu este (trebuie să fie) intimă şi subiectivă, imposibilă să se preteze analizei filosofice”.

A venit apoi Nietzsche care i-a aplicat lovitura de graţie lui Dumnezeu. Fără o înţelegere prealabilă cu Diavolul, Nietzsche s-a declarat că el este Antihristul şi l-a ucis pe Dumnezeu. „Dumnezeu este mort!”, a exclamat Nietzsche, dar – la fel ca Adam care a zis: „Femeia pe care mi-ai dat-o m-a pus să mănânc din măr” – a încercat să pună vina pe umerii întregii omeniri, precizând: „Noi l-am ucis”. „Ura!!” au strigat contemporanii şi succesorii lui Nietzsche „Nu mai este tatăl care ne interzice să ne facem de cap!! Vom deveni supraoameni, vom inventa maşini care să lucreze în locul nostru, vom inventa medicamente pentru toate bolile. Nu mai avem nevoie de Dumnezeu: însuşi sfârşitul lumii nu ne va afecta pentru că ne vom fi mutat pe alte planete cu mult înainte de disiparea Soarelui!”

A venit apoi Freud care a demonstrat că uciderea tatălui-tiran – fie el şi Dumnezeu – este cea mai sigură cale de a înfiinţa o nouă religie: sunt prea mari suferinţele psihice cauzate de remuşcări. Uciderea tatălui-tiran nu anulează suferinţa – cauzată anterior de frustrarea sexuală – , ci dă naştere unei noi suferinţe, pe care permisivitatea indusă de dispariţia tiranului nu o poate alina nici prin satisfacerea instinctelor, nici prin jucării tehnologice.

Au venit apoi existenţialiştii francezi – cu Sartre ca vârf de lance – şi au demolat toate dogmele şi sistemele filosofice, religioase şi morale: „Sunteţi toţi nişte imbecili. Totul este absurd, nimic nu are sens. Nimic nu poate anihila angoasa!” astfel încât în anii ’40 ai secolului trecut Existenţialismul a devenit filosofie oficială a omenirii sau cel puţin a minorităţii gânditoare din aceasta. De la Kierkegaard, o sută de ani i-a luat Existenţialismului să se afirme ca dogmă filosofică. Nimic nou în domeniu din 1940. Aproape că sunt sigur că va fi înlocuit cu o altă doctrină, dar mă voi deda speculaţiilor în altă scriere.

Deci, Existenţialismul! Libertatea? Nemărginită, dar de aici şi imanenţa singurătăţii. Angoasa? Perenă, dar de aici şi nevoia de gândire şi acţiune. Proiect de viaţă? Absurd, dar de aici şi infinitatea de proiecte posibile. Morala? Religia? Oricare, dar ceea ce primează este  RESPONSABILITATEA EXISTENŢIALISTĂ. Înainte de a purcede la gândire şi acţiune, înarmează-te cu responsabilitate. Existenţialismului aceasta îi este intrinsecă. De fapt, Existenţialismul predică primordialitatea existenţei asupra esenţei: mai întâi exişti şi apoi devii, iar de aici şi disecarea omenirii în două caste: responsabilii şi iresponsabilii.

Se referă şi la popoare. Noi, moldovenii am fost din 1359 vasalii (sclavii) altor popoare până în 1991, când ne-am declarat independenţa, am devenit LIBERI. Până la urmă ne-am decis asupra PROIECTULUI de integrare europeană. Totul am făcut gospodăreşte până aici, dar cam observ prea puţină RESPONSABILITATE pentru implementarea proiectului. Prea puţină râvnă, prea multe îndoieli dacă facem ceea ce trebuie. Prea multă dorinţă de întoarcere în „Egiptul robiei”. De aceea şi am ars atâta iarbă metafizică în textul acesta ca să reiterez: suntem pe calea cea dreaptă, doar că trebuie să fim mai responsabili în realizarea proiectului naţional. De aceea şi stau oamenii în corturile din Piaţă, de aceea au şi fost tulburările din 7 aprilie 2009.

Elita pe care ne-o alegem în scrutine lasă impresia că nu ar fi suficient de responsabilă – că nu se prea grăbeşte – , şi încalcă astfel dogma existenţialistă. Evoluţiile globale însă presează societatea moldovenească: ea doar vede cât de mult a rămas în urmă faţă de alte societăţi.

Postări populare

Etichete

politica (70) religie (49) filosofie (26) texte sacre (26) geopolitica (23) Maia Sandu (22) dodon (22) realitati (22) economie (21) Rusia (19) elita politică (18) criza morală (17) etnii din Moldova (17) societatea moldovenească (17) lumea rusa (16) Andrei Năstase (15) noi moldovenii (14) Putin (13) civilizatii (13) ideologie (13) interzis desteptilor (13) eastern partnership (12) istorie (12) politică (12) romanism (12) sociologie (12) putere politica (11) ucraina (11) Occident (10) UE (10) democratie (10) existentialism (10) planul pentru Moldova (10) coruptie (9) voronin (9) Transnistria (8) alegeri prezidenţiale (8) aristocratizare (8) cultura (8) proteste (8) stat (8) criza economica (7) electorala locala 2011 (7) Era IT (6) Russia (6) filosofia religiei (6) libertatea presei (6) valori (6) Parteriat Estic (5) alegeri (5) etnici români (5) gender (5) moldova (5) post-modernism (5) românism (5) AIE (4) PCRM (4) anomie (4) etnii (4) guvern (4) horatiu (4) mentalitate sovietică (4) mitropolia (4) presa liberă (4) protest 7 aprilie (4) unirea cu România (4) viitor (4) PASDA (3) PLDM (3) Platforma DA (3) alegeri 2014 (3) alegeri 2015 (3) biserica ortodoxa (3) cercetare (3) definitii (3) electorala 2010 (3) etică (3) fake news (3) fenomenologie (3) fericire (3) guvernul maia sandu (3) manipulare (3) modernizare (3) pasdanaşi (3) unionişti (3) ştiri false (3) BCT (2) BECS (2) NATO (2) PDM (2) Vlad Filat (2) comunicat de presa (2) creştinism (2) electorala 2014 (2) electorala 29 iulie (2) energie (2) ganduri (2) gastarbeiteri (2) identitate națională (2) islam (2) justitie (2) literatură (2) media (2) mentalitate patriarhală (2) mi-a placut si am furat (2) partide proruse (2) poezii (2) psihanaliză (2) război hibrid (2) sate (2) savoci (2) scriitori persani (2) secolul 21 (2) sfinţi părinţi (2) socialiști (2) statalişti (2) Academia de Ştiinţe (1) Andrian Candu (1) Asociaţia Sociologilor şi Demografilor (1) BEM (1) Biblia (1) Donald Trump (1) Freud (1) MIG-uri (1) PAS (1) PL (1) PSRM (1) Patriarhia Rusă (1) Pro-Moldova (1) Renato Usatîi (1) Rogozin (1) alegeri 2019 (1) alianta kozak (1) comuniști (1) electorala 2012 (1) electorala 2019 (1) greceanii (1) indo-europeni (1) jdun (1) limbi straine (1) lingvistica (1) metode de invatare (1) migranţi (1) mitologie (1) retorica (1) sat (1) scripturi (1) serviciile secrete ruseşti (1) sistemul de învăţământ (1) sondaj de opinie (1) stat autoritar (1) stat totalitar (1)